Begeleiding en beoordeling
Voor elke nieuwe leerling maken we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) dat we jaarlijks met leerlingen en ouders bespreken. In dit plan staat wat een leerling kan en wat hij de komende vier jaar kan leren. Daarnaast maken docenten groepsplannen voor hun lessen.
Wat heeft je kind nodig?
In het OPP staat welke ondersteuning de leerling nodig heeft om goed te kunnen leren en zich te ontwikkelen. Ook staat in het plan welke dingen het leren makkelijker of moeilijker maken. De mate van ondersteuning bepaalt de leerroute van de leerling.
Wat betekent dat voor de lessen?
Alle lessen die een leerling volgt, hebben een doel. De docent stelt doelen op voor iedere leerroute. Dat kunnen doelen zijn op het gebied van kennis, maar ook op het gebied van gedrag. Samen vormen deze doelen een groepsplan. Daarin staat welke leerlingen in de groep werken aan dezelfde doelen. In het groeps- plan staat ook hoe we een leerling duidelijk maken wat er van hem wordt verwacht en hoe dat wordt georganiseerd. De docent beschrijft daarnaast met welke middelen en methoden er wordt gewerkt.
Waar groeit je kind naartoe?
Zal je kind straks zelfstandig kunnen werken? Is een vervolgopleiding mogelijk? Of blijft begeleiding waarschijnlijk nodig? Dit noemen we het uitstroomprofiel van de leerling. Voor ieder profiel bieden we een ander leeraanbod.
Hoe doet je kind het in de praktijk op school?
We houden de planning voor het leren en ontwikkelen van je kind bij in een digitaal systeem. Zo zien we hoe de leerling zich daadwerkelijk ontwikkelt. In het systeem staan de behaalde cijfers, maar ook opmerkingen over gedrag en ontwikkeling.