Uitstroomrichtingen en leerroutes

Voor elke leerling stellen we een ontwikkelingsperspectief vast dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school mogelijk, met passende ondersteuning. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.

Voorbereid op de toekomst

Op onze school bereiden we leerlingen voor op uitstroom naar:
• Dagbesteding: we bereiden leerlingen voor op een vorm van arbeidsgerichte of ontwikkelings-gerichte dagactiviteiten als zelfstandig werken niet mogelijk is, ook niet in een aangepaste werkomgeving. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 1, 2 of 3.
• Arbeidsmarkt: we bereiden leerlingen voor op (beschutte) arbeid. De praktijk staat centraal en stages zijn verplicht. Deze leerlingen volgen meestal leerroute 3, 4 of 5.
• Leerlingen met leerroute 5 kunnen ook uitstromen naar mbo-entree.
• Vervolgonderwijs: we bereiden leerlingen voor op uitstroom vervolgonderwijs. Deze leerlingen volgen leerroute 6.

Verschillende leerroutes

Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Zo kijken we naar IQ, maar ook naar schoolse vaardigheden, sociaal-emotionele redzaamheid, belemmerende en bevorderende factoren, en meer.

Leerroute 1 tot en met 6

De basisondersteuning van De Blink leerroute 1 t/m 4 richt zich op leerlingen met ernstige leer- en ontwikkelingsproblemen en sociale en/of emotionele problematiek. Al onze leerlingen hebben in meer of mindere mate een verstandelijke beperking. Het IQ van de leerlingen is onder de 70. Daarnaast heeft een aantal leerlingen bijkomende problematiek in de vorm van autisme, psychiatrische problematiek of fysieke beperkingen.

De basisondersteuning van De Blink leerroute 5/6 richt zich op jongeren met specifieke ondersteunings-behoeften vanwege gedrags-, ontwikkelings-, en/of psychiatrische problematiek; leerlingen met naar binnen gerichte problematiek (zoals angst, sociale teruggetrokkenheid of psychosomatische problemen), een lichamelijke beperking en/of zijn langdurig ziek. Leerlingen met een IQ globaal tussen de 70 en 110.

Leerroute 6

In leerroute 6 is het onderwijs in 2 fases: onderbouw en bovenbouw. In de onderbouw krijgen de leerlingen een breed aanbod aan vakken, waarbij door toetsing gecontroleerd wordt of de leerdoelen zijn behaald. In de bovenbouw werken de leerlingen aan hun profiel. Het profiel dat wordt aangeboden op de Blink is Dienstverlening & Producten. Dit is een breed profiel, waarbij alle mogelijkheden op het vervolgonderwijs (MBO) nog openliggen. In het 4e leerjaar zullen de leerlingen examen doen, dit gebeurt onder de vlag van Het Perron, met wie we intensief samenwerken. Op hun vmbo-diploma komt dus Het Perron te staan.

Hoofdvakken

De vakken in het voortgezet speciaal onderwijs zijn:
• Nederlandse taal
• Rekenen en wiskunde
• Mens, natuur en techniek
• Mens en maatschappij
• Sport en bewegen
• Culturele oriëntatie en creatieve expressie
• Leergebied overstijgende doelen zoals ‘leren leren’ en sociale vaardigheden
• Voorbereiding op arbeid of dagbesteding
• Engels (vanaf leerroute 4)

Leerroute 1 t/m 5

In het voortgezet speciaal onderwijs op De Blink doorlopen leerlingen drie fasen: onderbouw, middenbouw en bovenbouw. We werken niet met een jaarklassensysteem.

H4>Onderbouw (12 tot en met 14 jaar)
Leerlingen krijgen een breed vormend lesaanbod met spreken en luisteren, lezen, schrijven, rekenen, oriëntatie op mens en wereld, sociale en communicatieve vaardigheden, kunstzinnige oriëntatie en bewegingsonderwijs. Daarnaast maken de leerlingen kennis met verschillende thema’s, zoals koken, huis-
houdkunde, werken in het groen, algemene technieken en kaarsen en keramiek. Ook een interne stage maakt deel uit van het onderwijsprogramma.

H4>Middenbouw (14 tot en met 16 jaar)
Leerlingen ontwikkelen hun persoonlijke interesses en capaciteiten. Het accent verschuift naar arbeids-
voorbereiding, specifieke praktijkvakken en bijpassende theoretische vakken. De praktijkvakken zijn er om werknemersvaardigheden te oefenen. Leerlingen werken bijvoorbeeld in de keuken, de schoonmaak, de techniek of de tuin. Eén dag in de week leren ze in de praktijk bij bedrijven of in de vorm van dagbesteding, praktische opdrachten of workshops.

H4>Bovenbouw (16 tot en met 18 jaar)
De toeleiding naar de naschoolse periode staat centraal. Voor een aantal leerlingen betekent dit werken in een beschermde situatie zoals dagbesteding, voor anderen (beschut) werk. De voorbereiding gebeurt in de praktijkvakken, op de stageplek en door een aanbod van theorievakken dat aansluit op de toekomst van de leerling. Werknemersvaardigheden en training in praktisch burgerschap maken onderdeel uit van het programma.

In leerroute 6 is het onderwijs in 2 fases: onderbouw en bovenbouw. In de onderbouw krijgen de leerlingen een breed aanbod aan vakken, waarbij door toetsing gecontroleerd wordt of de leerdoelen zijn behaald. Aan het einde van het tweede leerjaar kiezen de leerlingen een profiel voor de bovenbouw. Het profiel dat wordt aangeboden op de Blink is Dienstverlening & Producten. Dit is een breed profiel, waarbij alle mogelijkheden op het vervolgonderwijs (MBO) nog openliggen. In het 4e of 5e leerjaar zullen de leerlingen examen doen, dit gebeurt onder de vlag van Het Perron, met wie we een samenwerking onderhouden. Op hun vmbo-diploma komt dus Het Perron te staan. Op de website van www.platformsvmbo.nl is meer informatie te vinden over profielen op het vmbo.

Overstappen en verdere ontwikkeling

Kan je kind in het reguliere onderwijs de ondersteuning krijgen die nodig is? Dan kan hij tussentijds overstappen. Ook zijn er mogelijkheden voor verdere studie en ontwikkeling, bijvoorbeeld op de Spelderholt Academie. Meer informatie vind je op www.parcspelderholt.nl/academie.